Головна » Статті » Мої статті

Методичний практикум щодо впровадження педагогічного досвіду В.Сухомлинського
Методичний практикум
творчої групи вчителів школи І ступеня
щодо впровадження педагогічного досвіду В.Сухомлинського
«Людина — неповторна!»
( етичні межі дитячого світобачення та екологія дитинства )
Вступ:
Педагогічна праця вчителя школи І ступеня передбачає, насамперед, постійного корегування власного досвіду, вдосконалення навичок співпраці з дітьми, колегами, батьками та громадськістю. На меті – робота з дітьми, котра формує творчу, освічену, морально налаштовану дитину, здатну сприймати інформацію, викорінювати власні недоліки та маючу бажання навчатися та працювати.
На думку заступника директора навчально – виховного процесу, керівника творчої групи вчителів початкової ланки даний практикум стане у нагоді під час самоосвіти вчителів, вкотре зосередить увагу викладачів на педагогічних орієнтирах В.Сухомлинського, 95-річчя котрого святкуватиме прогресивне людство. Заслуговують на увагу ключові положення освітянських наукових надбань В.Сухомлинського та роздуми сучасних українських педагогів щодо педагогічних ідей та діяльності цього видатного українського мислителя -Василя Олександровича Сухомлинського.
Методичний практикум
1. Випереджальне завдання
Опрацювавши літературу, Інтернет-джерела, скласти перелік недоліків у педагогічні роботі вчителів, котрі зауважував В.Сухомлинський ( тези).
Перелік джерел:
 Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухо-
млинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :
О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —
Т. 4. — 1977.
 Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину /
В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —
Т. 2. — 1976.
 Сухомлинський В. О. Слово вчителя в моральному вихованні /
В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. /
редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —
Т. 5. — 1977.
 Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1976.
 Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухо-
млинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :
О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 5. — 1977.
 Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Су-
хомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :
О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 3. — 1977.
 Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1977.
 Сухомлинська О.В. та ін. Наукове видання Відповідальний редактор — С. М. Лобода Видавництво Державного закладу „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка”.
В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів
Монографія Упорядники: Сухомлинська Ольга Василівна, Савченко Олександра Яківна
 Савченко О. Я. Екологія дитинства: В. О. Сухомлинський і сучасна початкова школа / О. Я. Савченко // Почат. шк. — 2000. — № 11.
 http://wiki.library.kr.ua/index.php/Сухомлинський_Василь_Олександрович
 http://otherreferats.allbest.ru/pedagogics/00049320_0.html
 http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=82151
 http://alive-inter.net/ukr/referat-37424xikrz

2. «Коло думок» . Обговорення зібраного матеріалу.
- Чи є актуальними дані зауваження В.Сухомлинського в сучасній педагогіці?
- На скільки відповідають думки В.Сухомлинського вашому власному досвіду?
- Можуть педагогічні надбання В.Сухомлинського бути дороговказом для вчителів із значним стажем роботи?
- Що з приводу педагогічних ідей та діяльності Василя Олександровича Сухомлинського міркують сучасні українські педагоги, науковці?
3. «Формуємо думку: дороговказ для вчителя ».
Складання тез ключових положень наукових робіт В.Сухомлинського. Презентація
4. «Методичний лікбез»
« Нотатки від В.Сухомлинського»
( етичні межі дитячого світобачення та екологія дитинства)
 „У руках кожного педагога доля десятків, сотень людських життів.
Доторкніться до серця, до душі вихованця дбайливою, люблячою рукою,
відкрийте в ньому майстра-творця, і людина заграє своїм неповторним
сяйвом, як починає сяяти коштовний камінь у руках ювеліра, що зумів
розкрити за сірою, непривабливою зовнішністю чарівне сяйво…
Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця. Людина — непов-
торна!” [ Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра /
В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :
О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1976. с. 96].
 „…серцевиною людини, її стовповим коренем, від якого все залежить і все починається, є обов’язок, усвідомлення і переживання людською особою свого обов’язку перед Вітчизною, перед пам’яттю і моральними цінностями народу, перед іншою людиною — її долею, радощами, щастям, життям, народженням і смертю”
 „...виховний аспект завжди був і буде провідним; яким би „очищеним” від виховання не було навчання, воно є насамперед вихованням, моральним формуван ням людської особистості. Немає і не може бути, не повинно бути навчання, „непричетного” до виховання” [Сухомлинський В. О. Обережно: дитина! / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . с. 593].
 „...донести до їхньої свідомості важливу суспільну, моральну ідею, активізувати їхню думку і моральне почуття можна насамперед через вплив на почуття. Яскрава картина, що передає сутність соціального явища, моральної ідеї, зачіпає найпотаємніші куточки дитячого серця” [Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1976. — с. 226].
 „В молодшому шкільному віці вирішальну роль у формуванні, утвердженні й дієвості думки, що спонукає до активних вольових дій, відіграє яскравість і виразність тих предметів і явищ, за допомогою яких вихователь намагається донести до свідомості вихованців ідею. Чим переконливіше для дитини передаються в
конкретній картині, образі істотні риси явища, тим помітніші почуття, що їх переживає дитина, тим зрозумілішою стає їй абстрактна думка, тим більше прагне дитина виявити свою активність”.
 „для виховання моральної культури дуже важливо, щоб людина і в особистих, і в колективних духовних взаєминах була пов’язана
з іншими людьми узами добрих побажань. Нехай одночасно з першими
кроками пізнання навколишнього світу вона переживає радісне хвилювання і тривогу в зв’язку з благополуччям або горем іншої людини. Нехай на власному досвіді переконається, що від того, як вона бачить іншу людину, як до неї ставиться, залежать мир і спокій її душі” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 2. — 1976. , с. 192].
 „дитина віддаючи тепло своєї душі іншим людям, знаходила в цьому особисту радість. Головне ж у цій найтоншій сфері виховної роботи, як показує досвід, — переживання дитиною горя, турбот, страждань іншої людини, особисте піклування про долю того, хто потребує допомоги, співчуття” [Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :
О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 4. — 1977., с. 188].
 „Дитина має безмежну здатність віддавати своє серце іншій людині. Її треба вчити співчувати, співпереживати, жаліти людей. Немає нічого важливішого в сімейному житті, як духовна співучасть дитини в усьому, що робить людина для людини. Дітям треба пояснювати, показувати, як брати участь у духовному житті сім’ї, їх треба спонукати, надихати, вчити поєднувати сили своєї душі з силами душі дорослої людини. Жодний благородний порух дитячого серця не повинен залишитися бездіяльним. Цей порух часом буває дуже слабким, непомітним. Треба утвердити його, допомогти людині виявити себе щодо іншої людини” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976., с. 205].
 „Щоб людина стала поганою, не треба докладати особливих до того зусиль, але зробити людину хорошою — о, це по требує страшенно тяжкої праці! Зло починається з елементарного морального невігластва, з етичної неграмотності, з того, що людина на певному етапі свого розвитку не осягла азбуки людської культури і тому почала опускатися в болото дрімучого морального невігластва” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976., с. 231].
 „навчити дітей, підлітків і юнаків прагнути до доброго, примушувати
себе добре мислити, робити добро, бути незадоволеним своєю інертністю й лінощами душі. Сили духу своїх вихованців нам треба пробуджувати для того, щоб їм хотілося бути добрими, і щоб це прагнення стало для них бажаною працею. Там, де це вдається зробити, першим помічником вихователя в болісно важкій справі виховання стає сам вихованець” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976., с. 287 — 288].
 „Майстерність, мистецтво застосування слова вихователя виявляються в тому, що він створює для учнів атмосферу, насичену душевністю, атмосферу шукань, відкриттів не тільки наукових, суто пізнавальних, а й етичних, естетичних. І ця атмосфера в школі — початок морального розвитку, пробудження до розвитку. Кінець кінцем саме від слова педагога залежить створення в школі обстановки, що сприяє вихованню любові до знання, читання, мистецтва, музики...” [Сухомлинський В. О. Слово вчителя в моральному вихованні / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977., с. 329].
 «…виховання емоцій — це не окреме вузьке завдання,
а сама суть усього процесу становлення морального обличчя людини”
 „Слово є в певному розумінні єдиним засобом виховання. Це особливо стосується отроцтва, віку пізнання ідей, принципів, узагальнювальних істин. Прагнення охопити складні явища і відносини вимагає великої чутливості до слова і його відтінків. Виховання чутливості до слова та його відтінків — одна з переду-мов гармонійного розвитку особистості. Від культури слова до емоційної культури, від емоційної культури до культури моральних почуттів і моральних відносин — такий шлях до гармонії знань і моральності” [. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 3. — 1977. —, с. 507 — 508].
 Духовна діяльність —„це відбиття суспільних відносин, включаючи працю, у внутрішньому світі людини, в її пристрастях і прагненнях, в її бажаннях” [. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 3. — 1977. —, с. 459].
 „Коли людина, — писав він, — утверджує себе в переконаннях
працею, подоланням труднощів, то світ думок стає для неї теж сферою
гострої боротьби й самоутвердження” [. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —
Т. 3. — 1977. —, с. 464].
 „Хіба можна бути спокійним, коли в навчанні, яке має давати
радість буття і радість пізнання, дитині стає незатишно і страшно?
Страшно і незатишно тому, що і сьогодні, і завтра, щодня вона відчуває: я поганий [Сухомлинський В. О. Обережно: дитина! / В. О. Сухомлин-
ський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — ., с. 425].
 «…Не поспішайте ставити оцінку, не перетворюйте її
в ідола. Я за те, щоб збудити в людині повагу до самої себе. А коли дитина поважає саму себе, вона сама ставитиме до себе вимоги, які висуває учитель” [Сухомлинський В. О. Обережно: дитина! / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — ., с. 425 — 426].
 „Найголовніше, — робить висновок Василь Олександрович, щоб
вже у молодшому віці людина свідомо дорожила тим, що вона — мис-
ляча особистість” [Сухомлинський В. О. Вчити вчитися / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977. —, с. 430].
 „Я не боюсь ще й ще раз повторити: турбота про здоров’я — це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежать їхнє духовне здоров’я, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили” [Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 3. — 1977, с. 103].
 „Природа — колиска дитячої думки, і треба прагнути, щоб кожна ди-
тина пройшла школу дитячого мислення” [Сухомлинський В. О. Школа і природа / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977., с. 539].
5. Перспектива
Видання буклету для вчителя «Читайте. Міркуйте. Впроваджуйте. В.Сухомлинський»
Категорія: Мої статті | Додав: Зоя (23.11.2013)
Переглядів: 1083 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Форма входу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 221