Головна » Статті » Мої статті |
Методичний практикум щодо впровадження педагогічного досвіду В.Сухомлинського
Методичний практикум творчої групи вчителів школи І ступеня щодо впровадження педагогічного досвіду В.Сухомлинського «Людина — неповторна!» ( етичні межі дитячого світобачення та екологія дитинства ) Вступ: Педагогічна праця вчителя школи І ступеня передбачає, насамперед, постійного корегування власного досвіду, вдосконалення навичок співпраці з дітьми, колегами, батьками та громадськістю. На меті – робота з дітьми, котра формує творчу, освічену, морально налаштовану дитину, здатну сприймати інформацію, викорінювати власні недоліки та маючу бажання навчатися та працювати. На думку заступника директора навчально – виховного процесу, керівника творчої групи вчителів початкової ланки даний практикум стане у нагоді під час самоосвіти вчителів, вкотре зосередить увагу викладачів на педагогічних орієнтирах В.Сухомлинського, 95-річчя котрого святкуватиме прогресивне людство. Заслуговують на увагу ключові положення освітянських наукових надбань В.Сухомлинського та роздуми сучасних українських педагогів щодо педагогічних ідей та діяльності цього видатного українського мислителя -Василя Олександровича Сухомлинського. Методичний практикум 1. Випереджальне завдання Опрацювавши літературу, Інтернет-джерела, скласти перелік недоліків у педагогічні роботі вчителів, котрі зауважував В.Сухомлинський ( тези). Перелік джерел: Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухо- млинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 4. — 1977. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976. Сухомлинський В. О. Слово вчителя в моральному вихованні / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1976. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухо- млинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 5. — 1977. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Су- хомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 3. — 1977. Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1977. Сухомлинська О.В. та ін. Наукове видання Відповідальний редактор — С. М. Лобода Видавництво Державного закладу „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка”. В. О. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів Монографія Упорядники: Сухомлинська Ольга Василівна, Савченко Олександра Яківна Савченко О. Я. Екологія дитинства: В. О. Сухомлинський і сучасна початкова школа / О. Я. Савченко // Почат. шк. — 2000. — № 11. http://wiki.library.kr.ua/index.php/Сухомлинський_Василь_Олександрович http://otherreferats.allbest.ru/pedagogics/00049320_0.html http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=82151 http://alive-inter.net/ukr/referat-37424xikrz 2. «Коло думок» . Обговорення зібраного матеріалу. - Чи є актуальними дані зауваження В.Сухомлинського в сучасній педагогіці? - На скільки відповідають думки В.Сухомлинського вашому власному досвіду? - Можуть педагогічні надбання В.Сухомлинського бути дороговказом для вчителів із значним стажем роботи? - Що з приводу педагогічних ідей та діяльності Василя Олександровича Сухомлинського міркують сучасні українські педагоги, науковці? 3. «Формуємо думку: дороговказ для вчителя ». Складання тез ключових положень наукових робіт В.Сухомлинського. Презентація 4. «Методичний лікбез» « Нотатки від В.Сухомлинського» ( етичні межі дитячого світобачення та екологія дитинства) „У руках кожного педагога доля десятків, сотень людських життів. Доторкніться до серця, до душі вихованця дбайливою, люблячою рукою, відкрийте в ньому майстра-творця, і людина заграє своїм неповторним сяйвом, як починає сяяти коштовний камінь у руках ювеліра, що зумів розкрити за сірою, непривабливою зовнішністю чарівне сяйво… Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця. Людина — непов- торна!” [ Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1976. с. 96]. „…серцевиною людини, її стовповим коренем, від якого все залежить і все починається, є обов’язок, усвідомлення і переживання людською особою свого обов’язку перед Вітчизною, перед пам’яттю і моральними цінностями народу, перед іншою людиною — її долею, радощами, щастям, життям, народженням і смертю” „...виховний аспект завжди був і буде провідним; яким би „очищеним” від виховання не було навчання, воно є насамперед вихованням, моральним формуван ням людської особистості. Немає і не може бути, не повинно бути навчання, „непричетного” до виховання” [Сухомлинський В. О. Обережно: дитина! / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . с. 593]. „...донести до їхньої свідомості важливу суспільну, моральну ідею, активізувати їхню думку і моральне почуття можна насамперед через вплив на почуття. Яскрава картина, що передає сутність соціального явища, моральної ідеї, зачіпає найпотаємніші куточки дитячого серця” [Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 1. — 1976. — с. 226]. „В молодшому шкільному віці вирішальну роль у формуванні, утвердженні й дієвості думки, що спонукає до активних вольових дій, відіграє яскравість і виразність тих предметів і явищ, за допомогою яких вихователь намагається донести до свідомості вихованців ідею. Чим переконливіше для дитини передаються в конкретній картині, образі істотні риси явища, тим помітніші почуття, що їх переживає дитина, тим зрозумілішою стає їй абстрактна думка, тим більше прагне дитина виявити свою активність”. „для виховання моральної культури дуже важливо, щоб людина і в особистих, і в колективних духовних взаєминах була пов’язана з іншими людьми узами добрих побажань. Нехай одночасно з першими кроками пізнання навколишнього світу вона переживає радісне хвилювання і тривогу в зв’язку з благополуччям або горем іншої людини. Нехай на власному досвіді переконається, що від того, як вона бачить іншу людину, як до неї ставиться, залежать мир і спокій її душі” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 2. — 1976. , с. 192]. „дитина віддаючи тепло своєї душі іншим людям, знаходила в цьому особисту радість. Головне ж у цій найтоншій сфері виховної роботи, як показує досвід, — переживання дитиною горя, турбот, страждань іншої людини, особисте піклування про долю того, хто потребує допомоги, співчуття” [Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 4. — 1977., с. 188]. „Дитина має безмежну здатність віддавати своє серце іншій людині. Її треба вчити співчувати, співпереживати, жаліти людей. Немає нічого важливішого в сімейному житті, як духовна співучасть дитини в усьому, що робить людина для людини. Дітям треба пояснювати, показувати, як брати участь у духовному житті сім’ї, їх треба спонукати, надихати, вчити поєднувати сили своєї душі з силами душі дорослої людини. Жодний благородний порух дитячого серця не повинен залишитися бездіяльним. Цей порух часом буває дуже слабким, непомітним. Треба утвердити його, допомогти людині виявити себе щодо іншої людини” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976., с. 205]. „Щоб людина стала поганою, не треба докладати особливих до того зусиль, але зробити людину хорошою — о, це по требує страшенно тяжкої праці! Зло починається з елементарного морального невігластва, з етичної неграмотності, з того, що людина на певному етапі свого розвитку не осягла азбуки людської культури і тому почала опускатися в болото дрімучого морального невігластва” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976., с. 231]. „навчити дітей, підлітків і юнаків прагнути до доброго, примушувати себе добре мислити, робити добро, бути незадоволеним своєю інертністю й лінощами душі. Сили духу своїх вихованців нам треба пробуджувати для того, щоб їм хотілося бути добрими, і щоб це прагнення стало для них бажаною працею. Там, де це вдається зробити, першим помічником вихователя в болісно важкій справі виховання стає сам вихованець” [Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 2. — 1976., с. 287 — 288]. „Майстерність, мистецтво застосування слова вихователя виявляються в тому, що він створює для учнів атмосферу, насичену душевністю, атмосферу шукань, відкриттів не тільки наукових, суто пізнавальних, а й етичних, естетичних. І ця атмосфера в школі — початок морального розвитку, пробудження до розвитку. Кінець кінцем саме від слова педагога залежить створення в школі обстановки, що сприяє вихованню любові до знання, читання, мистецтва, музики...” [Сухомлинський В. О. Слово вчителя в моральному вихованні / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977., с. 329]. «…виховання емоцій — це не окреме вузьке завдання, а сама суть усього процесу становлення морального обличчя людини” „Слово є в певному розумінні єдиним засобом виховання. Це особливо стосується отроцтва, віку пізнання ідей, принципів, узагальнювальних істин. Прагнення охопити складні явища і відносини вимагає великої чутливості до слова і його відтінків. Виховання чутливості до слова та його відтінків — одна з переду-мов гармонійного розвитку особистості. Від культури слова до емоційної культури, від емоційної культури до культури моральних почуттів і моральних відносин — такий шлях до гармонії знань і моральності” [. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . —Т. 3. — 1977. —, с. 507 — 508]. Духовна діяльність —„це відбиття суспільних відносин, включаючи працю, у внутрішньому світі людини, в її пристрастях і прагненнях, в її бажаннях” [. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. :О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 3. — 1977. —, с. 459]. „Коли людина, — писав він, — утверджує себе в переконаннях працею, подоланням труднощів, то світ думок стає для неї теж сферою гострої боротьби й самоутвердження” [. Сухомлинський В. О. Народження громадянина / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 3. — 1977. —, с. 464]. „Хіба можна бути спокійним, коли в навчанні, яке має давати радість буття і радість пізнання, дитині стає незатишно і страшно? Страшно і незатишно тому, що і сьогодні, і завтра, щодня вона відчуває: я поганий [Сухомлинський В. О. Обережно: дитина! / В. О. Сухомлин- ський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — ., с. 425]. «…Не поспішайте ставити оцінку, не перетворюйте її в ідола. Я за те, щоб збудити в людині повагу до самої себе. А коли дитина поважає саму себе, вона сама ставитиме до себе вимоги, які висуває учитель” [Сухомлинський В. О. Обережно: дитина! / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — ., с. 425 — 426]. „Найголовніше, — робить висновок Василь Олександрович, щоб вже у молодшому віці людина свідомо дорожила тим, що вона — мис- ляча особистість” [Сухомлинський В. О. Вчити вчитися / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977. —, с. 430]. „Я не боюсь ще й ще раз повторити: турбота про здоров’я — це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежать їхнє духовне здоров’я, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили” [Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 3. — 1977, с. 103]. „Природа — колиска дитячої думки, і треба прагнути, щоб кожна ди- тина пройшла школу дитячого мислення” [Сухомлинський В. О. Школа і природа / В. О. Сухомлинський // Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. / редкол. : О. Г. Дзеверін (голова) та ін. — К. : Рад. шк., 1976 — . — Т. 5. — 1977., с. 539]. 5. Перспектива Видання буклету для вчителя «Читайте. Міркуйте. Впроваджуйте. В.Сухомлинський» | |
Переглядів: 1141 | |
Всього коментарів: 0 | |