Головна » Статті » Конспекти уроків

Урок позакласного читання (4клас). «Усмішка» (за творами В.О. Сухомлинського)
Урок позакласного читання (4клас)
Тема: «Усмішка» (за творами В.О. Сухомлинського)
Мета:
• продовжувати знайомство учнів із творами В.О. Сухомлинського;
• формувати у дітей уявлення про моральні цінності людей;
• крізь призму художніх творів, власного досвіду навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, свої власні дії; розвивати мовленнєву компетентність учнів;
• виховувати найкращі людські якості, доброзичливість, інтерес до літературної спадщини В.О. Сухомлинського
Обладнання :
• Портрет В.О. Сухомлинського
• Виставка творів В.О.Сухомлинського
• Текст «Усмішка»
• Ілюстративний матеріал
• Смайли
• Різнокольорові ручки, фломастери
• Різнокольорові стрічки
• Презентація «В.О.Сухомлинський = педагог + письменник+…»
• Літературне лото
Інноваційні технології:
Технологія випереджального навчання;
Технологія роботи в групах;
Технологія роботи в парах;
Технологія мовленнєвої творчості;
Технологія розвитку критичного мислення;
Технологія проблемного вивчення матеріалу;
Технологія асоціативний кущ.

Посміхнися світу і він посміхнеться тобі

Хід уроку
І Організаційний момент
• Читання вірша учнем ( випереджальне творче завдання)
Посмішка
Ах, посмішка — не так уже й багато…
Подумаєш, всміхнувся, та й усе.
А в когось на душі від цього свято,
Когось вона до сонечка несе.

Підносить вгору, до вершин, високо…
Лиш посмішка, а творить чудеса.
То ж поміча її не тільки око,
Але й душа. І квітне скрізь краса.

А на душі стає і затишно, й спокійно,
Вона несе і щирість, й доброту.
І виростає радість вже подвійно,
Як хтось дарує посмішку просту.

То ж не скупіться, усміхніться щиро.
Нехай вона, як маківка цвіте.
І буде більше радості і миру —
Усім проблемам рішення просте.
Надія Красоткіна
ІІ. Мовна розминка
• Читання «задом-наперед» слів
Милосердя, комфорт, мудрість, доброта, веселий, прощення, акшімсу.
• Бесіда
- Що у вас може викликати посмішку?
- Що найбільше у вас викликає смуток?
- Чи легко оцінювати власні негідні вчинки та визнавати помилки?
- Де найчастіше ви можете знайти підказки, «уроки» життя?
- Які автори, на вашу думку, вчать мудрості жити поміж людей?
ІІІ. Очікування
- Я сподіваюся, що сьогоднішній урок наш буде уроком посмішок та вузликів напам’ять. А допоможуть в цьому знання творів В.О.Сухомлинського, які ви готували вдома самостійно. А також створені вами впродовж нашого уроку позакласного читання ваші смали та ваше бажання набути життєвої мудрості.
- Що ви очікуєте від уроку?
- Напишіть коротко власні сподівання на смайлах.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
• Слово вчителя.
Людину можна словом убити, а можна подарувати їй крила для злету. Вираз наших облич інколи заміняє цілі речення думок. Отож, бажаю вам гармонії слів та приємних емоцій.
На сьогоднішньому уроці позакласного читання помандруємо літературними стежками, мудрими творами В.Сухомлинського, дослухаємося до його натяків, продовжимо розуміти художнє слово та будемо вчитися гарно висловлюватися. Одним словом, вперед за мудрістю!
Тема нашого уроку: «Вузлики напам’ять»
А хто ж такий В.О.Сухомлинський?
Старшокласники ( редакція шкільної газети «Квасолька») разом із деякими 4-класниками презентують спільну творчу роботу «В.О.Сухомлинський = педагог + письменник+…»
…Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки.
• Слово вчителя
В.О.Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Кожен твій вчинок відтворюється на інших людях; не забувай, що поряд з тобою людина» . «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».
- Як ви розумієте ці вислови?
- Які вчинки можна вважати гідними званню бути Людиною?
Зобразіть обличчя смайла, яке б відтворювало реакцію на «добро».
Презентація смайлів.
• Вибіркове читання.
Серед людських якостей віднайдіть ті, котрі асоціюються із поняттям добро.
Гордовитість, егоїзм, альтруїзм, щирість, співчуття, ніжність, байдужість, піклування, заздрість, милосердя, агресія, любов,чуйність.
- Пояніть слово альтруїзм.
• Словникова робота.
Альтруїзм (франц. altuisme, лат. alter — інший) — безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших; протилежність егоїзму. Це різновид самозречення.
Значення слова «добро» за словником.
Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
- Чи легко розпізнавати добрі та злі вчинки. Пригадайте народні казки, в яких добро перемагає зло.
V. Актуалізація читацького досвіду
• Слово вчителя.
- Сьогодні ми продовжимо мандрувати по життєвій стежці добра за творами В.О. Сухомлинського.
• Анотація прочитаних творів В. Сухомлинського.
- Які твори ви прочитали, готуючись до уроку? (Відповіді дітей).
- Ілюстраційна ( друковані, ілюстрації з книжок, власні малюнки…) презентація – анотація творів ( «А серце тобі нічого не наказало?», «Як Сергійко навчився жаліти», «Образливе слово» …)
• Літературне лото «Красиві слова і красиве діло»
Учень переказує зміст оповідання, але не до кінця. Завдання учням поміж варіантів лото знайти правильне продовження твору.
Серед поля стоїть маленька хатина. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик.Незнайомий. Мабуть, з іншого села.Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав:
— Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві й жалісливі слова:
— Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі...
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
Лото:
«зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові», « відвернувся від хлопчика», «випхав його за двері», «розсміявся в обличчя».
• Презентація оповідання «Розділена радість» ( учень переказує близько до змісту)
У Катрусі сьогодні велика радість. Понад рік хворів її татко.
В лікарні лежав, три операції переніс. Мамі і Катрусі було тяжко. Не раз, бувало, прокинеться Катруся вночі й чує: мама тихо плаче.
А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Радісно сяють Катрусині очі. Прийшовши до школи, зустріла дівчинка в дворі двох своїх однокласників, Петрика і Гришка. Зустріла й поділилась радістю:
- Наш татко видужав...
Петрик і Гришко, глянувши на Катрусю, здивовано знизали плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яча. Катруся пішла до дівчаток, що гралися в класи.
- Наш татко видужав, - сказала вона, і радість засяяла в її очах.
Одна з дівчаток, Ніна, з подивом запитала:
- Видужав - ну й що з того?
Катруся відчула, як із грудей до горла підкотився важкий клубок і дихати стало важко. Вона відійшла до тополі на кінці шкільного подвір'я і заплакала.
- Чому ти плачеш, Катрусю? - почула вона тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного хлопчика, її однокласника.
Катруся піднесла голову й, схлипуючи, відповіла:
- Наш татко видужав...
- Ой, як же це добре! - зрадів Костя. - Біля нашої хати в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо твоєму таткові.
Радість засяяла в Катрусиних очах
Висновок
- То чому нас навчає це оповідання?
• Фізкультхвилинка
У зеленому садочку
Сидить котик в холодочку.
Лапкою він чеше вуса,
Язичком він лиже пузо.
Мишенята, не зівайте,
Від коточка утікайте!
( вірш супроводжується рухами)
VІ. Ознайомлення з новим твором
Сьогодні я пропоную вам знайомство ще з одним з оповіданням Сухомлинського «Усмішка».
• Робота над заголовком твору . Метод «Передбачення».
- На вашу думку, чи веселим буде зміст твору?
• Читання вголос учнями твору В. Сухомлинського «Усмішка»
Був сонячний травневий ранок. На зелених луках, що починалися одразу ж за селом, розквітнули жовті кульбабки, дзвеніли бджоли й джмелі, в блакитному небі грав на срібних струнах жайворонок.
Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.
Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи.
Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов їй назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах — злість. Дівчинка несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться.
Невже в такий радісний день можна бути похмурим і непривітним? Уже в глибині її душі піднялася маленька хвиля страху, але вона усміхалась, вона несла назустріч дідові свою усмішку й закликала його: «Усміхніться й ви, дідусю!»
Та дід не усміхнувся. Погляд його залишався похмурим, брови — насупленими, очі — злими.
Страх оволодів серцем дівчинки. Усмішка погасла на її лиці. І тої ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ. Зелений луг посірів. Жовті сонечка кульбабок перетворилися на фіолетові плями, блакитне небо стало блідим, а срібна пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре.
Дівчинка заплакала. За хвилину дід уже був далеко. Вона бачила тепер його спину, але й спина здавалася їй злою і непривітною.
Дівчинка йшла собі луками далі. Її серце затремтіло, коли вона побачила — знову назустріч хтось іде. Придивляється — аж то бабуся, з ціпком старенька дибає.
Дівчинка насторожилась і запитливо глянула в її очі. Бабуся усміхнулась. І такою доброю та щирою була усмішка, що цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами. Мов маленькі сонця, знову заясніли кульбабки, задзвеніли бджоли й джмелі, заграв на срібних струнах жайворонок.
• Первинне розуміння
- Хто герої даного твору?
- Чому настрій дівчинки швидко змінювався?
- Які дієслова використовує автор, щоб показати розчарування, страх дівчинки?
- Якими словами В.Сухомлинський зображує добро ?
- Як описано стан природи в оповіданні? ( вибіркове читання)
- Яка причина злого виразу обличчя діда? Ваші міркування.
- Чи завжди можна зрозуміти людину по виразу обличчя?
• Асоціативний кущ
- Які асоціації у вас виникають при описові діда?
- Якими кольорами ви зобразили головних героїв ? Чому?
• Словникова робота
- Страх оволодів серцем
- Летів повагом
- Несла назустріч дідові свою усмішку
- Зобразіть смайл діда, бабусі, дівчинки.
( розмальовка смайлів)
Висновок
- Чого повчає нас цей твір?
Вузлик напам’ять
- Що маєте запам’ятати після ознайомлення із цим твором? ( промовляють, зав’язують вузлик)
• Робота в парі.
- Складіть висловлення - головну думку твору.
VІІ. Домашнє завдання.
Наступний урок позакласного читання - «У кожного є своя співуча пір’їнка ».
Завдання до уроку та список літератури знайдете в куточку читача.
VIIІ. Оцінювання
ІХ. Підсумок уроку
• Бесіда
- Як ви розумієте слова епіграфу?
- Які висновки, «уроки» життя ви візьмете з собою після нашого уроку .
Вузлики напам’ять. ( промовити судження, зав’язати вузлика).
• Робота в парі
- Продовжіть творчу «формулу» презентації «В.О.Сухомлинський = педагог + письменник+…»
• Слово учителя
Звичайна людська посмішка може подарувати гарний настрій, спонукати робити добрі вчинки, покращує відносини. Отож, на часі посміхнутися один одному
- Ви всі очікували чогось від уроку.
- Чи справдились ваші очікування ?
Подаруйте свій веселий смайл тому, чия робота на уроці, на вашу думку, була активною і творчою.
( дарують, коментуючи, смали)
Я хочу закінчити урок для вас музичним сувеніром ( уривок із пісень «От улыбки», «П’ять хвилин» : «…и улыбка без сомненья вдруг коснется ваших глаз, и хорошее настроение не покинет больше вас» .
Категорія: Конспекти уроків | Додав: Зоя (23.11.2013)
Переглядів: 5694 | Рейтинг: 4.7/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Форма входу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 221