Головна » 2015 » Серпень » 13 » Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2015/16 навчальному році
07:37
Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2015/16 навчальному році

Сьогодні Україна та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, що мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення, у першу чергу, своєї долі, долі своїх сусідів, подальшого світового порядку на планеті. У сучасних важких і болісних ситуаціях викликів та загроз і водночас великих перспектив розвитку, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням суспільного поступу, поряд із убезпеченням своєї суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в європейське співтовариство, є визначення нової стратегії освіти та виховання як багатокомпонентної і багатовекторної системи, що великою мірою формує майбутній розвиток країни.
Українська держава зможе розвиватися далі лише за умови, що вона знатиме своє минуле і при цьому пам’ятатиме, що саме історична свідомість є вищою духовною цінністю будь-якої нації.
Події останніх років, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, дають підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є і діти, і молодь, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадянську позицію. Тому одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи з формування в дітей та учнівської молоді почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції, розуміння приналежності до українського народу.
Особлива увага в системі патріотичного виховання учнів у навчальних закладах області приділяється проведенню Першого уроку, який за змістом та формами роботи повинен стати уроком громадянського становлення особистості. Міністерство освіти і науки України (лист від 24.07.2015 № 1/9-354) рекомендує навчальним закладам розпочати 2015/16 навчальний рік Першим уроком, тематика якого відповідала б принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, що затверджена наказом МОН від 16.06.2015 № 641.
Конкретну тему такого уроку навчальні заклади визначають самостійно.
Під час вибору теми, підготовки й проведення уроку доцільно звернути увагу на історію українського державотворення, розвитку та зміцнення держави, історію державних символів України.
Метою Першого уроку є формування в учнів розуміння цілісності й соборності України, толерантності, поваги до культури, історії, мови, звичаїв та традицій як українців, так і представників інших національностей, усвідомлення особистої відповідальності за долю держави та українського народу.
Лейтмотивом Першого уроку має стати ідея розвитку української державності як консолідуючого чинника розвитку українського суспільства та єдності української політичної нації. При цьому важливо розуміти, що об’єднання різних етносів і регіонів України є визначальним для національного відродження, розбудови й удосконалення суверенної, правової держави та громадянського суспільства. Лише завдяки почуттям національної єдності, злагоди, миролюбності можна зміцнити Україну.
Для більш повної реалізації виховного потенціалу змісту Першого уроку, у ході його підготовки та проведення вчителям доцільно акцентувати увагу на вирішенні наступних завдань:
• ознайомлення учнів із основними історичними подіями становлення державності України;
• виховання поваги до державних символів, шанобливого ставлення до традицій українців та представників інших національностей, які населяють країну;
• сприяння усвідомленню школярами спільних цінностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою;
• формування правової культури, правосвідомості учнів, їх поваги до Конституції України, законів України, усвідомлення своїх прав, свобод та обов’язків;
• формування готовності служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни;
• виховання людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності – основних моральних цінностей, що визначають ставлення до людей і сприяють єдності країни, стабільності, миру та злагоді в Україні;
• формування мовленнєвої культури, негативного ставлення до проявів дискримінації, жорстокості та насильства, засудження військової агресії;
• спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму.
Реалізації вищезазначених завдань у ході уроку сприятиме створена вчителем урочиста атмосфера, емоційне піднесення, що налаштовує та спонукає учнів до вивчення історії України, рідного краю, усвідомлення школярами спільних цінностей української нації, викликає бажання дізнатися більше про життя і творчість видатних українців.
Тому вважаємо за необхідне врахувати ці позиції під час підготовки до проведення Першого уроку в навчальних закладах області.
Із метою підсилення виховного впливу уроку бажаним є його регіональний аспект, специфіка й особливості якого базуються на засвоєнні історичних, соціально-економічних, духовно-культурних, сімейно-родинних традицій населення Миколаївщини, участь наших земляків у сучасних подіях в Україні. Учнівська молодь має знати про своїх героїв, життя і діяльність славетних діячів історії, науки і культури краю, які гідні наслідування.
Структура та план проведення уроку – це творчий доробок кожного вчителя. Для ефективності підготовки та проведення Першого уроку вчителю необхідно вибрати форми та методи роботи відповідно до вікових особливостей учнів класного колективу, зокрема віддати перевагу активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії та сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи, творчості й відкритості.
Основний зміст Першого уроку для молодших школярів доцільно спрямувати на соціалізацію особистості, набуття нею громадянських якостей, дотримання соціальних норм і правил. У методичних рекомендаціях щодо національно-патріотичного виховання в загальноосвітніх навчальних закладах (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641) зазначено, що в початковій школі важливо здійснювати гуманізацію відносин у системах «учитель–учень», «учень–учень», застосовувати демократичний стиль спілкування, створювати умови для творчої реалізації кожної особистості. Педагог має «формувати здатність дитини пізнавати себе як члена; родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста чи села; виховувати в неї любов до рідного дому, краю, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій». В. Киричок підкреслює, що «сформувати в учнів почуття патріотизму як найважливішої духовно-моральної й громадянської цінності – нагальне завдання загальноосвітньої школи, починаючи з першого року навчання дитини в школі».
Першокласників, які вперше переступили поріг школи, можна ознайомити з історією школи, досягненнями її випускників, особливостями навчання в ній тощо. Важливо, щоб першокласникам цей урок (як урок-свято) запам’ятався на все життя, сприяв згуртуванню дитячого колективу. Окрім того, перший урок у 1 класі варто поєднати із знайомством першокласників із учителем та товаришами; ознайомленням зі школою, її традиціями. Важливо, щоб Перший урок справив на дітей сильне враження, запам’ятався як хвилююча, яскрава, неординарна подія. Учитель має організувати роботу так, щоб діти відчули свою значимість, зрозуміли, що в школі на них чекає багато несподіваних відкриттів, захоплюючих зустрічей, цікавих вражень.
Для учнів 2–4-х класів учителем можуть бути запропоновані нетрадиційні форми проведення Першого уроку. Зокрема, це екскурсія до краєзнавчого музею, урок – усний журнал, урок-концерт, урок-зустріч, конкурс малюнків на кращу шкільну символіку.
Складовою Першого уроку для учнів молодшої школи може стати підготовка і презентація проектів патріотичного змісту, наприклад: написання творів про земляків, які прославили рідний край, листів підтримки своїм ровесникам, котрі перебувають у зоні АТО, вітальних листівок захисникам Вітчизни тощо.
Також, із урахуванням вікових особливостей початкової школи, на Першому уроці може бути запропоновано тему уроку «Чим може пишатися українець?» із переглядом мультфільмів патріотичної спрямованості із серії «Це – наше і це – твоє!», створених телеканалом «ПлюсПлюс» із подальшим їх обговоренням.
Під час проведення Першого уроку для учнів основної та старшої школи важливо донести ідею української державності як консолідуючого чинника розвитку суспільства й нації в цілому.
Моделюючи зміст уроку для цієї вікової групи, необхідно приділити увагу питанням відновлення історичної пам’яті, ознайомивши учнів із тривалими державними традиціями України через висвітлення історії Київської Русі, Великого князівства Литовського, Війська Запорозького, Гетьманщини, Української Народної Республіки, Гетьманату Павла Скоропадського, Західноукраїнської Народної Республіки, Карпатської України та інших українських визвольних проектів. На особливу увагу заслуговує питання щодо формування української політичної культури в часи Речі Посполитої та Австро-Угорщини, нове осмислення ролі Кримського Ханату як держави кримськотатарського народу [1, с. 3]. На всіх етапах становлення український народ демонстрував високий національний дух і прагнення жити вільно й незалежно, у мирі та злагоді з іншими народами.
Важливо донести до учнів, що наявність у людей різних поглядів із тих чи інших питань є природним станом громадянського суспільства. При цьому непорушними є: державний суверенітет, незалежність, територіальна цілісність, демократичні засади державного устрою.
На уроці вчитель має ґрунтовно опрацювати терміни «патріотизм», «нація», їх розуміння учнями. Необхідно акцентувати увагу на тому, що патріотизм у нинішній час проявляється не лише в безпосередній борні Сході із зовнішнім ворогом, надзвичайних ситуаціях, але й є звичайним станом повсякденного життя людини.
На Першому уроці вчителю варто звернути увагу на виховання шанобливого ставлення до героїв України, військовослужбовців, батьків, учителів, громади. Доцільно наголосити на толерантному ставленні до історії та культури народностей, які проживають в Україні та інших державах, полікультурному спілкуванні на основі взаєморозуміння і поваги, власної віри в духовні сили народу та його майбутнє.
Одним із завдань учителя на Першому уроці є максимальне використання творчих здібностей та обдарувань учнів.
Цікавим для учнів основної та старшої школи будуть уроки, проведені у формі презентації своїх проектів патріотичного змісту, як наприклад: «В Україні наша доля, життя і майбутнє», «Що таке воля», «Ми ті, хто гідні процвітання», «Пишаємося подвигами Небесної Сотні» тощо.
Україні й українцям є ким і чим пишатися. Учителю слід акцентувати увагу на тому, що ми по праву можемо пишатися не лише славним історичним минулим, а й примноженням легендарної спадщини. Тому для учнів основної та старшої школи Перший урок можна провести як урок-проект «Ми розповідаємо світу про себе», розказуючи про патріотичних громадян, ініціативних та чесних людей, які творять добро, беруть відповідальність за світ навколо і змінюють його.
Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність, активними учасниками якої є педагоги, учні, батьки. Це сприяє встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми нових навичок, формуванню в них відповідальної патріотичної поведінки.
Під час Першого уроку рекомендуємо організувати зустрічі з волонтерами, які з перших днів антитерористичної операції допомагають забезпечувати війська захисним спорядженням, ліками, продовольством та, не зважаючи на ризик, вивозять із захоплених міст і сіл мирних громадян.
Під час оформлення класної кімнати (місця проведення заходу) до уроку варто використати державну символіку України – Прапор, Герб, Гімн; карти України, Європи, Миколаївської області, району, міста; ілюстрації краєвидів України та Миколаївщини; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців і відомих людей рідного краю; тексти художніх творів; світлини пам’ятних місць рідного краю; музичні твори, відеоролики; мультимедійні презентації; цікаві розвивальні завдання (ребуси, кросворди, логічні завдання, розсипанки, деформовані тексти, шаради, загадки, дидактичні ігри тощо). Урок має бути яскравим, захоплюючим, інформативним, цікавим, рухливим.
Доцільними будуть наявність елементів державної символіки в одязі вчителя та учнів, використання жовто-блакитних кольорів, національного вбрання, що підкреслить єдність української нації.
Підбиваючи підсумки Першого уроку, варто підкреслити, що кожен учень може зробити свій внесок у становлення нашої держави. Виконувати конституційні обов’язки громадянина, наполегливо вчитися, бути патріотом – це посильний подарунок мамі, родині, рідній Батьківщині.
Важливо уникати формалізму й заорганізованості, забарвити перший день нового навчального року святковістю, урочистістю, добрим настроєм, емоційністю, оптимізмом.
Переглядів: 435 | Додав: Irina171717 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1 Irina171717  
0
)))

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Форма входу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 221